X
تبلیغات
آرام بخش دلها - آداب و احکام نماز
صفحه نخست | آرشيو مطالب | پروفايل مدير English / العربية / French
Translate This Page To English
تبديل هذه الصفحة إلي لسان العربية
Traduire cette page en français
اندازه قلم: گ گ گ
:تغيير رنگ
از اين قسمت مي توانيد رنگ اين صفحه را سفارشي سازي نماييد. تنها بر روي رنگ مورد علاقه ي خود کليک کنيد.

  • سر دفتر
  • اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • صندوق پيام ها
  • صندوق پيام هاي پايگاه محلي براي نظرات کلي شما پيرامون پايگاه با نمايش عمومي
  • آخرين مطالب
  • مشاهده عناوين آخرين مطالب ارسال شده
  • تماس با ما
  • ارتباط آسان و سريع با پست الکترونيک من

طهارت  
موضوع: آداب و احکام نماز سه شنبه چهاردهم دی 1389 13:20
 

نمازگزار باید در حال نماز با ((طهارت)) باشد، یعنی مطابق وظیفه ای که دارد، نماز را با وضو یا غسل و  تیمم انجام دهد و بدن و لباسش آلوده به نجاست نباشد .

 

برای مشاهده متن کامل به ادامه مطلب بروید

 

 


ادامه مطلب

نوشته شده توسط حسین برآورده | لينک ثابت |

آداب نماز از منظر رجبعلي خياط 
موضوع: آداب و احکام نماز دوشنبه هفدهم آبان 1389 11:50

يکي از ويژگي‌هاي برجسته تربيت شدگان مکتب جناب شيخ رجبعلي خياط، حضور قلب در نماز است. و اين نبود مگر بدين جهت که شيخ براي جسد بي روح نماز، ارزش چنداني قائل نبود و مي‌کوشيد علاقمندان او حقيقتاً نمازگزار باشند.

آداب نماز
در رهنمودهاي جناب شيخ درباره نماز چهار نکته اساسي وجود دارد که هر چهار مورد برگرفته از متن قرآن و احاديث اسلامي است:

بقیه مطلب در ادامه مطلب

 


ادامه مطلب

نوشته شده توسط حسین برآورده | لينک ثابت |

نماز آيات  
موضوع: آداب و احکام نماز چهارشنبه دوازدهم آبان 1389 23:24

نماز آيات به واسطه چهار چيز واجب مى شود:

 اول : گرفتن خورشيد، دوم : گرفتن ماه ، اگر چه مقدار كمى از خورشيد و ماه گرفته شود و كسى هم از آن نترسد. سوم : زلزله اگر چه كسى هم نترسد. چهارم : رعد و برق و بادهاى سياه و سرخ و مانند اينها، در صورتى كه بيشتر مردم بترسند.

 نماز آيات دو ركعت است و در هر ركعت پنج ركوع دارد. دستور آن نيز اين است كه انسان بعد از نيت تكبير بگويد و يك حمد و يك سوره تمام بخواند و به ركوع برود و سر از ركوع بردارد و دوباره يك حمد و يك سوره بخواند. باز به ركوع برود تا پنج مرتبه ، بعد از بلند شدن از ركوع پنجم ، دو سجده نمايد و برخيزد. ركعت دوم را هم مثل ركعت اول به جا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.همچنين مى تواند به جاى خواندن سوره تمام ، يك سوره را پنج قسمت كند و يك آيه يا بيشتر از آن را بخواند و به ركوع برود و سر بردارد و بدون اين كه حمد بخواند، قسمت دوم از همان سوره را بخواند و به ركوع برود؛ همين طور تا پيش از ركوع پنجم سوره را تمام نمايد.

 

آداب نماز آيات عبارتند از:

1 - در نماز آيات مستحب است كه به جاى اذان و اقامه ، سه مرتبه به قصد اميد ثواب ، بگويد: ((الصلاة ))

 2 - مستحب است كه نمازگزار بعد از ركوع پنجم و دهم بگويد: ((سمع اللّه لمن حمده ))

 3 - مستحب است نمازگزار پيش از هر ركوع و بعد از آن تكبير بگويد؛ ولى بعد از ركوع پنجم و دهم ، گفتن تكبير مستحب نيست.

 4 - مستحب است كه انسان پيش از ركوع دوم ، چهارم ، ششم ، هشتم و دهم ، قنوت بخواند و اگر فقط يك قنوت ، پيش از ركوع دهم بخواند كافى است .

 5 - مستحب است كه حمد و سوره نماز آيات به (بلند) خوانده شود.

 6 - در نماز آيات مخصوصا براى كسوف خورشيد مستحب است كه انسان نمازش را طول بدهد.

7 - مستحب است كه در نماز آيات خصوصا در كسوف خورشيد، سوره هاى طولانى مانند يس ، روم و كهف و امثال آن خوانده شود.

 8 - مستحب است كه نمازگزار بعد از نماز آيات تا باز شدن قرص ، در محل نماز بنشيند و مشغول دعا و ذكر شود.

 9 - اگر تا باز شدن قرص وقت است مستحب است كه نماز را دوباره خواند.

 10 - مستحب است كه نماز آيات به جماعت خوانده شود.

 11 - براى قضاى نماز آيات ، مستحب است كه نمازگزار غسل كند..

 

** برگرفته از پايگاه هسته گزينش دانشگاه علوم پزشكي

 



نوشته شده توسط حسین برآورده | لينک ثابت |

راههای تشخیص جهت قبله  
موضوع: آداب و احکام نماز چهارشنبه دوازدهم آبان 1389 23:22

 

1- علم (یقین): که اگر کسی علم به قبله بودن یک جهت پیدا کرد، بایستی حکم به قبله بودن آن طرف نماید.
2- شهادت دو نفر شاهد عادل : به شرطی که شهادت آنان از روی حس و مشاهده باشد که در این صورت ولو شهادت آنان یقین هم نیاورد،جایگزین یقین می شود.
3- به گفته کسی که از روی قواعد علمی قبله را تشخیص می دهد و گفته او اطمینان آور هم باشد.
4- ظن و گمان : که اگر هیچ کدام از سه مرحله قبلی وجود نداشت نوبت به مرحله چهارم می رسد که عمل کردن به ظن و گمان باشد و آن هم از هر راهی به دست آید، چه از راه محراب مسجد یا قبرهای مسلمانان باشد و چه از گفته صاحب خانه و چه از راه خورشید و ستاره و قطب نما باشد ؛ البته باید توجه داشت که در صورتی می تواند به گمان عمل کند که نتواند گمان قوی تری پیدا کند والا بایستی گمان قوی تر را تحصیل نماید؛ مثلا اگر مهمان از گفته صاحب خانه گمان به قبله پیدا کند، ولی بتواند از راه دیگرگمان قوی تر به دست آورد ، نباید به حرف او عمل نماید.


کسی که نمی داند قبله کدام طرف است 1- کسی که تمام اطراف در نظر او مساوی است و وقت نماز هم وسعت دارد و فقط یک نماز هم باید بخواند، مانند نماز صبح ، دراینجا وظیفه اش روشن است و باید چهار نماز به چهار طرف بخواند.
2- در صورتی که وقت نماز وسعت دارد و تمام اطراف در نظر او مساوی است و باید دو نماز بخواند؛ مانند ظهر و عصر یا مغرب و عشا، در اینجا این دو نماز را به دو صورت می تواند بخواند:
الف) ابتدا نماز اول را به چهار طرف می خواند و بعد نماز دوم را شروع می نماید و در هنگام خواندن نماز دوم لازم نیست که آن را از همان طرفی که نماز اول را شروع کرده است ، شروع نماید.
ب) نماز اول را به هر طرف خواند به دنبال آن ، نماز دوم را به همان طرف می خواند و خواندن نماز دوم به طرف دیگر جایز نیست ، ولی احتیاط مستحب آن است که روش اول انتخاب شود.
3- که در این صورت به هر چند طرف که وقت اجازه می دهد، نمازش را می خواند.
4- باید نماز اول را به چهار طرف خوانده و کسری را به نماز دوم بدهد، یعنی به هر چند طرف که وقت دارد،نماز دوم را بخواند.
5- در این صورت آخرین نمازی که می خواند، به نیت عصر و نمازهای قبلش را به نیت ما فی الذمه بخواند.
6- چهار رکعت آخر را به نیت عشا و بقیه وقت قبلی را به نیت نماز مغرب به هر چند طرف که می تواند،بخواند.
7- اگر می داند که قبله در چند طرف است ، باید فقط به همان اطرافی که یقین به قبله بودن یکی از آنها دارد، نماز بخواند.
8- حضرت امام صورت گمان را هم به صورت یقین داشتن ملحق فرموده اند. یعنی به هر چند طرف که گمان به قبله بودن آنها دارد، فقط به همان اطراف نماز بخواند ولکن بنا بر احتیاط مستحب صورت گمان به صورت تحیر و شک ملحق گردد.



نوشته شده توسط حسین برآورده | لينک ثابت |

ظهر شرعی - فرق غروب و مغرب  
موضوع: آداب و احکام نماز دوشنبه دهم آبان 1389 12:8

ظهر شرعی چه زمانی است؟
اگر چوب یا چیزی مانند آن را (شاخص) راست در زمین هموار فرو برند، صبح که خورشید بیرون می آید، سایه آن به طرف غرب می افتد و هر چه آفتاب بالا می آید، این سایه کم می شود و در شهرهای ما در اول ظهر شرعی به آخرین درجه کمی می رسد و ظهر که گذشت سایه به طرف مشرق بر می گردد و هر چه خورشید رو به مغرب می رود، سایه زیادتر می شود، بنابراین وقتی که سایه به کمترین درجه خود رسید و دو مرتبه رو به زیاد شدن گذاشت ،معلوم می شود ظهر شرعی شده است ، ولی در بعضی از شهرها، مثل مکه که گاهی موقع ظهر سایه به کلی از بین می رود بعد از آنکه سایه دوباره پیدا شد، معلوم می شود ظهر شده است.


فرق غروب و مغرب چیست؟
فرق غروب و مغرب زمانی که خورشید از نظرها پنهان می شود (در آخر روز) غروب نامیده می شود و اما مغرب زمانی است که سرخی طرف مشرق که بعد از غروب آفتاب پیدا می شود از بین برود؛ بعضی گفته اند که آن سرخی طرف مشرق از روی سر ناپدید شود، ولی حضرت امام می فرمایند: آن سرخی به سمت سر انسان نمی رسد، بلکه همان طرف مشرق مقداری که بالا می آید ناپدید می گردد.





نوشته شده توسط حسین برآورده | لينک ثابت |

دستور وضو 
موضوع: آداب و احکام نماز چهارشنبه پنجم آبان 1389 15:42
در وضو باید صورت را از رستنگاه موی سر تا چانه و دست ها ر از آرنج تا سر انگشتان شست و جلوی سر و پشت پاها را مسح کرد و این چند چیز باید در وضو مراعات شود:
1 -  اعضای وضو پاک باشند.
2 - آب وضو پاک و مطلق و مباح باشد. 
3 - نیت، یعنی وضو باید برای رضای خدا انجام شود. پس اگر برای خنک شدن یا منظور دیگری وضو بگیرند صحیح نیست.
4 - ترتیب، یعنی اول باید صورت، بعد دست راست، بعد از آن دست چپ را شست، پس از آن سر و بعد پاها را مسح کرد.
5 - موالات، یعنی افعال وضو را پشت سر هم انجام دهد و بین آن ها به قدری فاصله نیندازد که در موقع شستن یا مسح کردن عضوی، عضو قبلی خشک شده باشد ولی اگر کارهای وضو را پشت سر هم به جا آورد ولی به واسطه گرمای هوا یا حرارت زیاد بدن و مانند این ها، رطوبت خشک شود، وضوی او صحیح است.

برای مشاهده متن کامل به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

نوشته شده توسط حسین برآورده | لينک ثابت |

مبطلات نماز  
موضوع: آداب و احکام نماز جمعه سی ام مهر 1389 8:19

  دوازده چیز نماز را باطل مى کنند که عبارتند از:


1 - از بین رفتن یکى از شروط در اثناى نماز.
2 - باطل شدن وضو یا غسل در اثناى نماز، عمداً یا سهواً.
3 - گذاشتن دستها روى هم عمداً با قصد این که جزء نماز است .
4 - گفتن
((آمین )) عمداً بعد از حمد.
5 - برگرداندن عمدى تمام بدن به پشت سر (روى بر گرداندن از قبله ).
6 - حرف زدن عمدى
7 - خندیدن عمدى (قهقه کردن )
8 - براى دنیا با صداى بلند عمداً گریه کردن
9 - کار زیادى که صورت نماز را به هم بزند
10 - خوردن و آشامیدن در بین نماز
11 - شک در رکعتهاى نماز دو رکعتى و سه رکعتى
12 - کم و زیاد کردن رکن نماز، عمداً یا سهواً

 



نوشته شده توسط حسین برآورده | لينک ثابت |

اگر مطالب اين وبلاگ را دوست داريد و آن را دنبال مي کنيد به شما پيشنهاد مي‌کنم اين کار را با استفاده از خوراک انجام دهيد تا درکنار اطلاع سريع از به‌روز رساني وبلاگ بدون مراجعه به وبلاگ مطالب را بخوانيد.
خوراک
Copyright 2011 - salat-namaz.blogfa.com & Designer: GoleNarges Association